David Hanes

Biography

Learning about Robert Rauschenberg’s “Erased de Kooning drawing (1953)” at an early age, David Hanes’ understanding of art was totally annihilated. As a consequence, he began later working on “The Aware Series (2011–)”, which are heavily altered images off the internet that the artist refers to as paintings and which occupy the border between abstraction and representation. Hanes works with a mixture of enthusiasm and unease, questioning the presentation of art online and examing how art is experienced in an age of digital stimulation. His augmented idea of photography seems to tell a story of resistance, beauty and erasure, always probing the viewers imagination and openness in search for new images.

David Hanes (b. 1987) is a Canadian/American visual artist who has been living and working in Berlin since 2014. His current practice includes drawing & painting, photography, and sculpture. The forms that predominate his work derive from digital and photographic manipulations that he started producing in 2011. These manipulations offer wide-ranging yet highly specific references to art on the Internet. The digital age has radically altered how we consume and learn about art, and Hanes negotiates and empathizes with these issues of digital dualism – exhibiting in both online and offline communities, including: “Drawing/Drawings”, Birch Contemporary (Toronto, CAN), “Powerless”, Spazio ORR (Brescia, IT), “The Tomorrow That Never Was”, Open Forum (Berlin, DE), “Lossless”, Pylon Lab (Dresden, DE), and “Sophia”, Ultrastudio (Pescara, IT).

Robert Rauschenbergs „Erased de Kooning Drawing (1953)” prägte das Kunstverständnis von David Hanes bereits als Kind nachhaltig. Für seine „Aware Series (2011–)”, verfremdet er Bilder aus dem Internet, wobei er sie selbst als Gemälde auffasst, die die Grenze zwischen Abstraktion und Repräsentation besetzen. Hanes arbeitet mit einer Mischung aus Enthusiasmus und Unbehagen, hinterfragt die Präsentation von Kunst im Internet und untersucht, wie Kunst im Zeitalter der Omnipräsenz des Digitalen erlebt wird. Seine erweiterte Auffassung von Fotografie scheint eine Geschichte von Widerstand, Schönheit und Auslöschung zu erzählen, die die Offenheit unserer Vorstellungskraft in der Suche nach Bildern immer wieder aufs Neue fordert.

David Hanes (geb. 1987) ist ein kanadisch-amerikanischer bildender Künstler, der seit 2014 in Berlin lebt und arbeitet. Seine derzeitige Praxis umfasst Zeichnen & Malerei, Fotografie und Skulptur. Die in seiner Arbeit vorherrschenden Formen stammen aus digitalen und fotografischen Manipulationen, die er seit 2011 produziert. Diese Manipulationen bieten weitreichende und doch sehr spezifische Bezüge zur Kunst im Internet. Das digitale Zeitalter hat die Art und Weise, wie wir Kunst konsumieren und verstehen radikal verändert. Hanes verhandelt und empathisiert mit diesen Zuständen des digitalen Dualismus und stellt sowohl in online als auch offline aus, darunter unter anderen:  „Powerless”, Spazio ORR (Brescia, IT), „The Tomorrow That Never Was”, Open Forum (Berlin, DE), „Lossless”, Pylon Lab (Dresden, DE) und „Sophia”, Ultrastudio (Pescara, IT).

Exhibitions