Simon Roberts | PIERDOM

Simon Roberts    „Clevedon Pier“, Sommerset, February 2011
Simon Roberts    „Clevedon Pier“, Sommerset, February 2011

Wie schon in früheren Serien, vor allem „Motherland“ (2007) und „We English“ (2009), untersucht der britische Fotograf Simon Roberts mit seinen großformatigen Landschaftsaufnahmen kulturgeschichtliche Fragen nach nationaler Identität, Heimatverbundenheit und, formal, nach dem Verhältnis von Mensch und Landschaft. „Der vielleicht vielversprechendste britische Bildermacher seit Jahren“, wie ihn das fotoMagazin 2010 nannte, bereiste in den letzten drei Jahren Bade- und Küstenorte in ganz England und fertigte eine Serie über die seit viktorianischen Zeiten gebauten Seebrücken, Piers. Ursprünglich als Landestege für Freitzeitdampfer geplant, wurden die Piers selbst bald zu Ausflugszielen, mit Cafés und Rummelbuden besetzte Symbole für die Sehnsucht nach Freizeit, Frischluft und Ferienvergnügen. Und wie immer verraten die Sehnsuchtsorte auch viel über die Realität in der Zeit der Industrialisierung Mitte des 19. Jahrhunderts.

Simon Roberts  „Blackpool South Pier“, Lancashire, July 2008
Simon Roberts  „Blackpool South Pier“, Lancashire, July 2008

SIMON ROBERTS, geboren 1974, studierte Kulturgeschichte und Photographie an der Sheffield University und fand internationale Beachtung mit der Veröffentlichung seiner Publikationen „Motherland“ (2007) und „We English“ (2009). Seine Arbeit wurde bereits international ausgezeichnet und ausgestellt, unter anderem im Museum of Contemporary Photography in Chicago, dem Museum of Contemporary Art in Shanghai und im National Media Museum in Bradford, England. Arbeiten von Simon Roberts finden sich in wichtigen Sammlungen wie der Deutsche Börse Art Collection, dem George Eastman House und dem Wilson Centre for Photography. Simon Roberts lebt und arbeitet in Brighton.

Simon Roberts  „lundudno Pier“, 2011
Simon Roberts  „lundudno Pier“, 2011

As in previous work, notably "Motherland" (2007) and "We English" (2009), British photographer Simon Roberts examines cultural-historical questions of national identity and the attachment of people to their land through his large format landscape photographs. "Perhaps the most promising British image maker in years", as German Photo Magazine called him in 2010, traveled across England over the last years, visiting coastal towns and producing a series of photographs of the pleasure piers built since Victorian times. Originally planned as landing strips for steam boats, the piers soon became destinations themselves with cafes and souvenir shops, symbols of the longing for leisure, fresh air and holiday fun. And as always, the longing places tell much about the reality in the time of industrialization in the mid -19th Century.

Simon Roberts  „lundudno Pier“, 2011
Simon Roberts  „Eastborne Pier“, East Sussex,
September 2011

SIMON ROBERTS, born 1974, studied Human Geography and Photography in Sheffield. He gained international reputation with the publication of his books "Motherland" (2007) and "We English" (2009). His work has been awarded and exhibited internationally, among others at the Museum of Contemporary Photography in Chicago, the Museum of Contemporary Art in Shanghai and at the National Media Museum in Bradford, England. His work is found in important collections such as the Deutsche Börse Art Collection, the George Eastman House and the Wilson Centre for Photography. Simon Roberts lives and works in Brighton.

 

SIMON ROBERTS, geboren 1974, studierte Kulturgeschichte und Photographie an der Sheffield University und fand internationale Beachtung mit der Veröffentlichung seiner Publikationen "Motherland" (2007) und "We English" (2009). Seine Arbeit wurde bereits international ausgezeichnet und ausgestellt, unter anderem im Museum of Contemporary Photography in Chicago, dem Museum of Contemporary Art in Shanghai und zuletzt mit einer großen Einzelausstellung im National Media Museum in Bradford, England gewürdigt. Arbeiten von Simon Roberts finden sich in wichtigen Sammlungen wie der Deutsche Börse Art Collection, dem George Eastman House und dem Wilson Centre for Photography. Simon Roberts lebt und arbeitet in London.

Simon Roberts
Simon Roberts  „Lena River, Yakutsk, Sakha Republic“
aus der Serie „Motherland“

SIMON ROBERTS, born 1974, studied Human Geography and Photography in Sheffield. He gained international reputation with the publication of his books "Motherland" (2007) and "We English" (2009). His work has been awarded and exhibited internationally, among others at the Museum of Contemporary Photography in Chicago, the Museum of Contemporary Art in Shanghai and, just lately, in a large solo presentation at the National Media Museum in Bradford, England. His work is found in important collections such as the Deutsche Börse Art Collection, the George Eastman House and the Wilson Centre for Photography. Simon Roberts lives and works in London.

Simon Roberts
Simon Roberts  „Port Officials, Vladivostock“
aus der Serie „Motherland“

„Der vielleicht vielversprechendste britische Bildermacher seit Jahren!“
(fotoMagazin, Nr. 10, Oktober 2010)

„Maybe the most promising British imagemaker in years!“ (fotoMagazin, Nr. 10, October 2010)

Simon Roberts
Simon Roberts  „Road Safety Sign, Magadan“
aus der Serie „Motherland“

Simon Roberts
Simon Roberts  „Zhenya Seychov, Wrestler, Khabarovsk“
aus der Serie „Motherland“

MOTHERLAND
Simon Roberts reiste zwischen Juli 2004 und August 2005 ein Jahr lang quer durch Russland. Er fotografierte an über 200 Orten und dabei entstand eine der gründlichsten, intensivsten Dokumentationen dieses riesigen Landes durch einen westlichen Fotografen. Klischees vermeidend, präsentiert Roberts ein beeindruckendes Land, die Schönheit seiner Landschaften und die Würde seiner Bewohner.

MOTHERLAND
Simon Roberts travelled throughout Russia between July 2004 and August 2005, making pictures in over 200 locations and creating on eof the most extensive, comprehensive photographic accounts of this vast country by a Westener. Avoiding clichés, Roberts presents an awe-inspiring land, the beauty of it's landscapes and the dignity of it's people.

Simon Roberts | WE ENGLISH

Simon Roberts
Simon Roberts  „South Downs Way, West Sussex,
8th October 2007“ aus der Serie „We English“

WE ENGLISH
Für seine Serie von großformatigen Landschaftsaufnahmen reiste Simon Roberts dann zwischen August 2007 und September 2008 in einem Wohnwagen quer durch England. Er zeigt seine Landsleute bei unterschiedlichen Freizeitbeschäftigungen und findet Schönheit im Alltäglichen. Das Ergebnis seiner Arbeit ist eine elegische Untersuchung über Identität, Heimatverbundeheit und, formal, über das Verhältnis von Figur und Landschaft. Dies ist einer der wichtigsten Beiträge zur englischen Fotografie der letzten Jahre.

WE ENGLISH
Simon Roberts travelled throughout England in a motorhome between August 2007 and September 2008, creating this portfolio of large-format tableaux photographs of the English at leisure. Photographing ordinary people engaged in a variety of pastimes, Roberts finds beauty in the mundane; the result is an elegiac exploration of identity, attachment to home and land, and the relationship between people and place. This is the most significant contribution to the photography of England in recent years." (Chris Boot, Publisher)

Simon Roberts
Simon Roberts  „Camel-Estuary, Padstow, Cornwall,
27th September 2007“ aus der Serie „We English“

Simon Roberts
Simon Roberts  Mad Maldon Mud Race, River Blackwater, Maldon, Essex, 30th December 2007“
aus der Serie „We English“

Simon Roberts spricht über die Entstehung der Serie WE ENGLISH: